Het ondernemen zit ons Nederlanders in het bloed. De handelsgeest van de Nederlanders die al in vorige eeuwen werd geroemd is er nog steeds en steekt soms al op jonge leeftijd de kop op. Het blijkt namelijk dat steeds meer kinderen tussen de 10 en 14 jaar met hun bedrijf staan ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

355 jonge ondernemers

Het Jeugdjournaal bericht over het flink toegenomen aantal kinderen met een eigen bedrijf. Zij vroegen de cijfers op bij de KvK. Hieruit bleek dat 355 kinderen tussen de 10 en 14 jaar daar staan ingeschreven. De meeste kinderen zijn 14 jaar, maar er zijn ook 12 ondernemers die pas 10 jaar oud zijn. Vijf jaar geleden, in 2019, bedroeg het aantal bedrijven met een eigenaar tussen de 10 en 14 jaar nog slechts 12.

Wat doen de jonge ondernemers?

Jonge ondernemers houden zich vooral bezig met verkoop van spullen. Kleding, make-up, snoep en andere levensmiddelen zijn daarbij veruit favoriet. Soms heeft de jongere een webshop, maar er zijn er ook die op markten staan. Ook is er een groep die geld verdient met het maken van blogs en vlogs.

Oorzaken voor de toename

De KvK denkt wel een paar oorzaken te kunnen aanwijzen waardoor steeds meer jonge kinderen zich inschrijven in het Handelsregister. Veel kinderen zijn zeer digitaal vaardig. Ze draaien hun hand niet om voor het maken van een website of webshop. Daarnaast zijn bepaalde activiteiten heel laagdrempelig. Om te gaan vloggen heb je bijvoorbeeld niet heel veel nodig. Een goede camera en de juiste software om video’s te bewerken is al voldoende. Ook voor een webshop is niet veel nodig als er gebruik wordt gemaakt van dropshipping of als er slechts een klein assortiment wordt aangeboden. De meeste jongeren runnen hun bedrijf vanuit het ouderlijk huis.